Flade tage med FF-PIR
Efterhånden som kravene til isoleringsværdi stiger, stiger også efterspørgslen efter isolering, der opfylder disse krav. FF-PIR polyurethanisolering er i mange tilfælde svaret på disse spørgsmål. Pladernes høje isoleringsværdi betyder, at konstruktionen kan holdes så tynd som muligt, men stadig opfylde nutidens krav og også fremtidens krav.
FF-PIR AL Aluminiumlaminat og BI Bitumenlaminat er fremragende som isolering i en enkeltlagsløsning, for eksempel oven på et TRP-dæk, hvor tætningslaget derefter kan være enten PVC-membran (i daglig tale tagdug) eller bitumenbaserede tætningslag (i daglig tale tagpap). Mange bitumenbaserede tætningslag er forberedt og testet til at blive monteret direkte på aluminiumsfolien på FF-PIR AL, både som enlags- og tolagsdækninger, men for at være sikker bør du altid kontrollere med din tætningsleverandør, hvilket produkt der er bedst egnet til formålet.
FLADE TAGE PÅ INDUSTRIBYGNINGER (TRP-DÆK)
For den lavest mulige byggehøjde vælges FF-PIR AL med lambdaværdi 0,022 som den eneste isolering oven på TRP-pladen. Selvom pladernes laminat er diffusionstæt, bør en PE-folie monteres under isoleringen for at sikre, at indersiden forbliver tæt.
Pladerne skrues fast i TRP-pladen med mindst 4 fastgørelser pr. plade så tæt på pladens hjørner som muligt, men ikke nærmere kanten end 10 cm. Tætningslagets fastgørelser vil også hjælpe med at holde pladerne på plads.
Takket være det smidige og let håndterbare format lægges plader op til 240 mm tykke med lethed i et lag, og pladernes not og fer sikrer, at der ikke opstår kuldebroer.
Tætningslag monteres derefter i henhold til tætningsleverandørens anvisninger samt vindlastberegning for det aktuelle projekt. Både PVC-membran og bitumenbaserede tætningslag er godkendt i henhold til BROOF(t2) til montering direkte mod FF-PIR AL uden mellemliggende mineraluldsplader.


FLADE TAGE MED FALDISOLERING AF FF-PIR PÅ BETONDÆK
Når krav til lave byggehøjder, stabilt underlag for træterrasse eller solceller samt nem installation er til stede, er FF-PIR også et enkelt valg. Men når det er beton som underlag, er der betydeligt flere varianter af konstruktion at vælge imellem.
MONTERING I VARMASFALT
Hvor mekanisk fastgørelse måske ikke er muligt eller passende, kan FF-PIR BI Bitumenlaminat monteres i varmasfalt. I bunden lægges en underlagspap i henhold til tætningsleverandørens anvisninger. Derefter lægges pladerne lag for lag i den flydende asfalt, og hver samling fyldes med asfalt for en holdbar og sikker konstruktion i mange år. Når tætningslaget på toppen skal lægges, er der flere forskellige muligheder at vælge imellem, og ofte vælges en tolagsdækning. Det nederste af de to lag kan enten være en selvklæbende tætningsmåtte, lægges i varmasfalt eller helsvejses mod FF-PIR-pladerne.
FF-PIR BI kan også leveres som faldisolering for at lade isoleringen håndtere vandafledningen. Faldpladerne har bitumenlaminat på oversiden for de samme monteringsmuligheder som de flade plader med bitumenlaminat.
Lagersortimentet af FF-PIR BI Faldplader indeholder hældningerne 1:60 samt 1:40. Andre hældninger fremstilles på bestilling.
MEKANISK MONTERING
Præcis som på underlag af TRP er det helt fint at skrue FF-PIR på betonunderlag. Og da pladerne ikke behøver at modstå varmen fra varmasfalten, er det fint at bruge FF-PIR AL Aluminiumlaminat. På toppen lægges da faldplader med bitumenlaminat for derefter at have mulighed for at lægge både PVC-membran eller bitumenbaserede tætningslag ovenpå.
MONTERING MED SKUMKLISTER
En metode, der bliver mere og mere almindelig, er at montere FF-PIR med skumklister. Denne metode er fordelagtig, når mekanisk fastgørelse ikke er mulig eller passende, og man vil undgå de arbejdsmiljørisici, der er forbundet med at arbejde med varmasfalt og dens gryde.
Både FF-PIR AL og FF-PIR BI er velegnede til at blive monteret med skumklister, men en vedhæftningstest skal altid udføres, og skumklisterleverandørens anvisninger skal altid følges.


MARKEDETS GRØNNESTE PIR…
… og her taler vi ikke om farven!
FF-PIR fremstilles af to hovedråvarer, polyol og MDI, og her bruger vi en polyesterpolyol, der i høj grad fremstilles af genbrugte etiketter fra PET-flasker. Denne polyesterpolyol er resultatet af et stort forskningsprojekt, hvor Finnfoam har været involveret. En polyesterpolyol er i sig selv mindre skadelig for miljøet end polyol fremstillet af polyether, som er betydeligt mere almindelig på markedet.
Så at vælge FF-PIR er ikke kun et godt miljømæssigt valg, når det kommer til energieffektivitet, men indholdet er også det grønneste på markedet.
Og hvad sker der så med det spild, vi får i vores produktion, når vi fræser pladerne til deres format? Jo, det bruger vores søsterselskab Warmotech til at fremstille sine produkter. Disse plader fra Warmotech har uendeligt mange anvendelsesmuligheder og kan for eksempel bruges i stedet for krydsfiner ved tagfodskonstruktion sammen med FF-PIR.